فیلم های اکران زمستان سینمای ایران

فیلم های اکران زمستان سینمای ایران

1 بهمن 1400
۰ 237 بازدید

در تمام این سال‌ها اکران بهمن و اسفند را به علت برگزاری جشنواره فیلم فجر و نزدیکی این ایام به عید نوروز زمان مرده اکران خطاب می‌کردند. نیمه اول بهمن ماه که به پیگیری اخبار و حواشی جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و از میانه تا اواخر بهمن ماه هم که زمان برگزاری خود جشنواره فیلم فجراست، اسفند ماه هم که مقارن می‌شود با آماده شدن مردم برای عید و آغاز نوروز، بنابراین در این ایام اکثراً فیلم‌هایی اکران می‌شد که اُمید چندانی به فروش آن‌ها نمی‌رفت. اما امسال با یک نگاه ساده به لیست فیلم‌هایی که در صف اکران دو ماه آخر زمستان قراردارند باید گفت زمستان داغی انتظار علاقه‌مندان سینما را می‌کشد. چراکه تک تک فیلم‌هایی که قرار است در این دو ماه اکران شوند با توجه به حواشی که پیرامون آن‌ها شکل گرفته قدرت جذب هزاران تماشاگر مشتاق سینما را دارند.

 

عنکبوت

عنکبوت

  • نام کارگردان: ابراهیم ایرج‌زاد
  • بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات

عنکبوت موضوعی به شدت حساسیت‌برانگیز دارد. داستان فیلم درباره‌ی قاتل زنجیره‌ای مشهد سعید حنایی معروف به قاتل عنکبوتی است که بعد از حادثه‌ای که در زندگی شخصی‌اش پیش آمد اقدام به کشتن زنان به زعم خودش منحرف کرد. در پرونده حنایی بعد از دستگیری یازده فقره قتل ثبت شد که بعد از بازجویی‌ها خود حنایی به پنج قتل دیگر هم اعتراف کرد. از همان مراحل ابتدایی ساخت مشخص بود که عنکبوت اکران آرامی نخواهد داشت. ابراهیم ایرج‌زاد که پیش از این با تابستان داغ در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر درخشیده بود برای دومین فیلمش سراغ سوژه ملتهبی رفت که از همان ابتدای ساخت درگیر حواشی بسیاری شد.

فیلم در جشنواره دو سال پیش پذیرفته نشد، که بسیاری از منتقدان این موضوع را به دلیل سوژه‌ی ملتهب آن دانستند. با عوض شدن دولت بسیاری از علاقه‌مندان معتقد بودند فیلم ایرج‌زاد به محاق خواهد رفت، خصوصاٌ که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود اگر  ۳۰ فیلم که در دولت قبلی مجوز اکران گرفته‌اند، در دولت جدید اکران شوند با وزیر ارشاد برخورد جدی خواهد کرد. همین موضع‌گیری‌ها سبب شد که اصلاحیه‌های جدیدی به عنکبوت بخورد که باعث اعتراض کارگردان فیلم شد. با تمام این حواشی قرار است عنکبوت از ۲۳ دی ماه اکران شود. فیلمی که به نظر می‌رسد از همین الان باید روی فروش بسیار بالایش در اکران زمستان حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

مست عشق

مست عشق

  • نام کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران:شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، هانده ارچل

حسن فتحی که سابق بر این یکی از کم حاشیه‌ترین کارگردانان سینمای ایران بود چند سالی است که درگیر حواشی زیادی شده است. بعد از سریال شهرزاد و سر و صدایی که درباره هزینه‌ی ساخت و سرمایه‌گذار آن به پا شد، مست عشق هم که قرار بود پروژه‌ای عظیم با اکران جهانی باشد دچار حواشی زیادی شد که عمده حواشی آن به اختلاف میان سرمایه‌گذاران ایرانی و ترک برمی‌گردد. بعد از این‌که تهیه کننده ایرانی کار اعلام کرد مست عشق در سال ۱۳۹۹ اکران می‌شود، همه منتظر تماشای فیلم فتحی بودند که ناگهان فایل صوتی از کارگردان بیرون آمد که بیان‌‌گر اختلاف عمیق دو طرف ایرانی و ترک در به سرانجام رساندن فیلم بود. در نهایت با وساطت سرکنسول‌گری ایران در ترکیه اختلافات حل و فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده از سر گرفته شد.

مست عشق داستان رابطه‌ی خاص مولانا و شمس تبریزی است که یکی از مشهورترین داستان‌های تاریخی و ادبی ایران است. فتحی که در سال‌های پیش نشان داده بود شیفته ساخت سریال‌ها و فیلم‌هایی با این مضمون است، با ساخت آثاری مانند روشن‌تر از خاموشی به عرفای ایرانی ادای دین کرده بود، این بار هم با استفاده از انبوهی از ستارگان ایرانی و تُرک که شاخص‌ترین آن‌ها شهاب حسینی،پارسا پیروزفر و هانده ارچل  هستند. با توجه به این حواشی و داستان جذابی که فتحی نشان داده در ساخت آن‌ها اُستاد است به نظر می‌رسد مست عشق می‌تواند تکانی اساسی به گیشه‌ی زمستانی سینمای ایران بدهد.

 

بی صدا حلزون

بی صدا حلزون

  • نام کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده
  • بازیگران: هانیه توسلی، محسن کیایی، مهران احمدی، پدرام شریفی

بی ‌صدا حلزون یکی از بی‌حاشیه‌ترین فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که در بخش نگاه نو جشنواره‌ی آن سال شرکت کرد و داستان بسیار تازه و جذابی داشت. داستانی درباره‌ی ناشنوایان است که در دل ملودرامی جنایی از مصائب و مشکلات آنان می‌گوید. فیلم علی‌رغم جذابیت‌هایی که داشت در جشنواره فیلم فجر چندان مورد توجه قرار نگرفت. این عدم توجه باعث اعتراض کارگردان هم شد که اعتقاد داشت فیلمش لیاقت نامزدی در چندین رشته را داشته است.

بی صدا حلزون تیم بازیگران خوبی دارد و داستان متفاوتی را روایت می‌کند. سابقه‌ی عکاسی کارگردان و ساخت فیلم‌های کوتاه توسط او باعث شد بی صدا حلزون به لحاظ فنی فیلم خوش ساختی باشد. بازی متفاوت بازیگران (خصوصاً محسن کیایی و هانیه توسلی) بر جذابیت‌های این فیلم افزوده است. اگر عوامل فیلم بتوانند در ایام اکران تبلیغات خوبی برای این کار داشته باشند، قطعاً بی‌صدا حلزون می‌تواند یکی از پُرفروش‌ترین فیلم‌های اکران زمستان باشد.

 

روز صفر

روز صفر

  • نام کارگردان: سعید ملکان
  • بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی

روز صفر اولین فیلم سعید ملکان، تهیه‌کننده و چهره‌پرداز باسابقه سینمای ایران است که در سابقه‌اش تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی مانند تنگه ابوقریب و تختی و کسب چند جایزه چهره‌پردازی به چشم می‌خورد. روز صفر که یکی از اکشن‌های خوش ساخت جشنواره سی و هشتم فیلم فجر بود، درباره عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی است. فیلم به سبک آثار جاسوسی داستانش را پیچیده و جذاب تعریف می‌کند. فیلمی که می‌توان صحنه‌های اکشن آن را با نمونه‌های جهانی مقایسه کرد.

در ایام جشنواره حواشی درباره هزینه فیلم و سرمایه‌گذار آن ایجاد شد که ملکان درباره آن توضیح داد. ملکان هزینه فیلم را هشت میلیارد تومان اعلام کرد و گفت قرار بود بنیاد سینمایی فارابی بر روی فیلم سرمایه‌گذاری کند اما در نهایت مجبور شدند هزینه‌ها را بین نهادهای مختلف تقسیم کنند. ملکان هم‌چنین از دزدیده شدن برخی از تجهیزات فیلم در برلین خبر داد. روز صفر با تمام حواشی‌اش یکی از پیشنهادهای جذاب اکران زمستانی است. فیلمی اکشن با مایه‌های جاسوسی که در سینمای ایران نمونه چندانی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود که روز صفر یکی از شانس‌های اصلی اکران زمستان برای تبدیل شدن به فیلمی پرفروش باشد.

 

سه کام حبس

سه کام حبس

  • نام کارگردان: سامان سالور
  • بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور

سه کام حبس یکی از فیلم‌های جذاب جشنواره سی و هشتم فیلم فجر بود. فیلمی تلخ و هشداردهنده که بی‌پرده از واقعیت‌های اجتماعی سخن می‌گفت. بازی‌های متفاوت فیلم خصوصاً محسن تنابنده و سمیرا حسن‌پور( که کاندیدای بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم شد) از نکات برجسته فیلم است که می‌تواند برگ برنده سه کام حبس در زمان اکران باشد.

سامون سالور که پیش از سه کام حبس سابقه ساختن فیلم‌هایی در گونه‌های مختلف را داشت با سه کام حبس موفق شده کامل‌ترین و جذاب‌ترین فیلمش، حتی جذاب‌تر از فیلم پرخرجی مانند سیزده پنجاه و نه را بسازد. فیلمی که داستان تلخش را به شکلی جذاب تعریف می‌کند. همین موضوع می‌تواند مهم‌ترین عامل جذابیت فیلم برای تماشای این درام تلخ اجتماعی باشد. فیلمی تکان‌دهنده که می‌تواند تماشاگر را بهت زده کند. سه کام حبس یقیناً یکی از فیلم‌های مهم اکران زمستان خواهد بود که می‌تواند جذابیت فراوانی به جدول اکران زمستانی سینمای ایران ببخشد.

نویسنده: مازیار وکیلی

 

منبع خبر : سینماتیکت

به این مطلب امتیاز دهید

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(